Wat is dataverrijking in e-Commerce en hoe kun je ervan profiteren?
Dataverrijking kan je e-Commerce website in een aantal opzichten beter laten presteren. Het kan je klanten een betere winkelervaring bieden en jou vervolgens meer inkomsten opleveren. Hoe kan je met data verrijken dit bereiken? Laten we in detail ingaan op de waarde van dataverrijking voor e-Commerce, te beginnen met een definitie.
Wat is dataverrijking eigenlijk?
Dataverrijking is het proces van het verhogen van de waarde van je e-Commerce productgegevens. Je kunt dit bereiken door veranderingen die het nauwkeuriger maken en anderszins de kwaliteit verbeteren door eerste of derde partij gegevens te gebruiken en samen te voegen met je bestaande dataset. Het proces zorgt ervoor dat de geoptimaliseerde inhoud de SEO-ratings en de winkelervaring van de klant verbetert.
Waarom is dataverrijking cruciaal in e-Commerce?
Productgegevens zijn essentieel voor elk e-Commerce bedrijf, omdat daarmee de hele waardeketen kan worden geoptimaliseerd. Gebrek eraan leidt tot een slechte ervaring voor potentiële en bestaande klanten en lagere winsten. Hoe?
Als je bijvoorbeeld niet genoeg informatie vindt over een product om te beslissen of het goed voor je is, zou je dan andere goederen op dezelfde website bekijken? Nee, hoogstwaarschijnlijk ga je dan op zoek naar een andere online winkel. Voor elk van die gevallen neemt het percentage verlaten winkelwagens toe. In feite zullen zeven van de tien klanten je site verlaten zonder een aankoop te doen.
Een slechte ervaring voor klanten betekent ook dat ze minder snel terugkomen. Het verrijken van productinhoud met kwaliteitsgegevens die van toepassing zijn op de doelgroep, helpt daarentegen om klanten te overtuigen om te blijven en een bestelling te plaatsen.
Dataverrijking van productgegevens
Nu je weet wat dataverrijking is en waarom je het nodig hebt, vertellen we hoe dit in de praktijk je verkopen kan helpen verbeteren. Data verrijken over de inhoud van je product, helpt om te bepalen wat voor soort informatie er ontbreekt in je catalogus, vooral als je B2B-gegevensverrijkingstools gebruikt. Deze soorten inhoud kunnen zijn:
- Categorie details: Een goede organisatie in productcategorieën verbetert het filteren, zodat het gemakkelijker is om het gewenste artikel te vinden. Als je webshop bijvoorbeeld tech-artikelen aanbiedt, is het goed om onderscheid te maken tussen smartphones en printers.
- Informatie over keurmerken: Klanten kunnen op zoek zijn naar specifieke soorten waren binnen een categorie, zoals een waterdichte telefoon, waarbij de keurmerken de kwaliteit aangeven.
- Gegevens over maten: Dit soort informatie is vooral cruciaal voor modeartikelen, omdat het niet alleen gaat om de afmetingen van een product, maar ook om hoe een kledingstuk of schoen past.
Je kunt e-Commerce productgegevens ook verrijken met tags (bijv. blauwe jeans, feestjurk of pyjama) of andere dergelijke identificatiemiddelen om het zoeken naar geschikte artikelen te vergemakkelijken. Dit helpt bij:
- Zoeken verbeteren: Hoe sneller en gemakkelijker het is om een artikel te vinden, hoe groter de kans is dat een klant bij je koopt en in de toekomst van je diensten gebruik maakt. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar de nieuwste Lenovo smartphone en je hebt een categorie ‘nieuw’, dan is de kans groter dat de klant jouw webwinkel vindt in de zoekresultaten.
- Minimaliseren van retourzendingen: Hoogwaardige en relevante informatie over goederen betekent ook dat een klant eerder tevreden is met de aankoop. Als je bijvoorbeeld precieze afmetingen geeft voor zitbanken, is de kans groter dat een klant het exemplaar kiest dat in de kamer past. En je daardoor ook minder retourzending hebt. Hoe meer en betere informatie, hoe minder de kans is op een retournering.
- Verbetering van de klantervaring: Voldoende details en een goede categorisering verbeteren het zoeken naar producten en daarmee verbeter je ook de klantervaring. Zoals in gevallen waarin mensen een exacte productnaam niet weten, maar zoeken op bepaalde details wat vervolgens leidt naar het juiste artikel.
Op dit punt vraag je je misschien af wat precies voldoende en hoogwaardige inhoud is. Laten we daar in detail op ingaan.
5 Tips bij data verrijken van een product
Bij data verrijken van een product gaat de kwaliteit boven de kwantiteit. Simpelweg meer informatie toevoegen, garandeert niet dat het relevant is voor je doelgroep. Daarom volgen hieronder enkele tips voor het prioriteren van gegevens over het product dat je aanbiedt.
1. De 80/20 regel
Je kunt het Pareto-principe in veel gevallen toepassen. En in dit geval betekent het dat 20% inspanning leveren om je productgegevens te verrijken (je bronnen analyseren, e-Commerce software gebruiken) wat 80% meer winst kan opleveren. Een betere klantervaring betekent een betere verkoop.
2. Werk aan je belangrijkste producten
Je biedt hoogstwaarschijnlijk producten aan die meer concurrentie opleveren. Dit zijn producten die klanten eerder zoeken, zoals een populaire haardroger of de nieuwste smartphone. Richt je op het verrijken van de inhoud van deze producten, zodat het gemakkelijker is om een aankoopbeslissing te nemen terwijl ze op je site zijn.
3. Vul de gaten op waar inhoud ontbreekt
Stel dat je een van de nieuwste Samsung modellen op voorraad hebt. Waar zijn je klanten het meest in geïnteresseerd? Dat is waarschijnlijk:
• De grootte van de nieuwe toestellen: hoe groot is deze in vergelijking met de vorige telefoon.
• Beeldscherm en resolutie: hoe goed geeft het toestel de kleuren weer.
• Camera: maakt de telefoon het hoge-resolutie foto’s en scherpe video’s.
Het toevoegen van deze gegevens houdt in dat je de gaten opvult met informatie die van toepassing zijn op je klantprofielen.
4. Locatiedata onderzoeken
Mobiliteitsgegevens kunnen je helpen de levensstijl voorkeuren van je publiek beter te begrijpen. Als je bijvoorbeeld modeartikelen verkoopt en sommige van je klanten veel door de stad lopen, is het waarschijnlijk dat ze geïnteresseerd zijn in het comfortniveau van de schoenen die je verkoopt.
5. Demografische data bestuderen
Informatie als leeftijd, beroep, koopkracht en burgerlijke staat kan je helpen de winkelneigingen van je klantenkring te begrijpen. Daardoor krijg je een beter idee van welke informatie relevant is.
Demografische gegevens laten bijvoorbeeld zien welke levensgebeurtenissen je publiek meemaakt, wat behulpzaam kan zijn bij het categoriseren. Door iets te taggen als ‘geschikt als kerstcadeau’ kun je in een mum van tijd een cadeaugids in elkaar zetten, als deze tijd van het jaar aanbreekt.