‘Zonder toegevoegde suikers’, ‘geen conserveringsmiddelen’, of ‘verlaagd in calorieën’, zijn zinnetjes die je misschien wel eens gezien hebt op verpakkingen in de supermarkt. Hoewel een aantal van deze claims op waarheid berusten, zijn er ook een aantal claims die ver van kloppend zijn. Een producent mag al gauw iets op de voorkant van zijn product zetten en vaak zijn dit zinnetjes die ervoor zorgen dat jij als consument denkt dat je een supergezond product koopt. In dit artikel volgen de meest gebruikte en misleidende claims zodat je voortaan wel uitkijkt, voor je het product in je mandje gooit.
Claims
Een producent mag niet liegen over zijn of haar product, een claim moet dan ook aantoonbaar zijn volgens de Nederlands wet. Vaak is het zo dat de claims theoretisch gezien wel kloppen, maar zo worden beschreven dat het veel gezonder en/of beter lijkt dan dat het daadwerkelijk is. Stel dat een bedrijf claimt dat het product minder suikers bevat, dan moet het daadwerkelijk ook minder suikers bevatten. Het is alleen niet bepaald om hoeveel suikers dit moet gaan en dit is het hele probleem met deze claims. Het kan best zo zijn dat een producent claimt dat er minder suikers in het product zitten, maar dat dit in werkelijkheid gaat over een vermindering van maar twee gram per honderd gram, bijvoorbeeld. Misleidend, toch?
‘Zonder toegevoegde suikers’
Een andere claim die men vaak aan de verpakking toevoegt is ‘zonder toegevoegde suikers’. Fantastisch natuurlijk, maar dit wil niet zeggen dat een product geen suikers bevat. Er kunnen natuurlijke suikers aanwezig zijn vanuit fruit, zuivel of bijvoorbeeld dadels. Je denkt misschien dat je een product koopt zonder al te veel suiker, maar in werkelijkheid kan dit anders uitpakken. Lees daarom altijd goed het etiket en bekijk hoeveel suikers het product daadwerkelijk bevat, want deze informatie is een stuk betrouwbaarder.
‘Verlaagd in calorieën’
Nog een claim die bedrijven maar al te graag plakken op hun verpakkingen. Verlaagd in calorieën klinkt fantastisch – zeker in een wereld waarin iedereen wel op een manier in aanraking komt met bepaalde dieetvormen – maar in welke mate zijn de calorieën verlaagd? En tegen welke prijs? Wanneer een producent ‘verlaagd in calorieën’ op zijn product wil plakken, moet het product minstens dertig procent verlaagd zijn in calorieën. Op zich prima, alleen vaak heeft dit wel een prijs. Denk aan het vervangen van suiker door zoetstof of het toevoegen van bepaalde vulmiddelen of andere stoffen. Hier wederom: lees altijd goed het etiket en vraag jezelf af waardoor het product verlaagd is. Soms is het beter om het ‘gewone’ product te nemen.
‘Nu met extra proteïne’ of ‘bevat veel eiwitten’
Nu fitness als een van de meest geliefde sportvormen wordt gezien, is men zich ook steeds meer bewust van eiwitinname – eiwitten zijn tenslotte cruciaal voor spieropbouw. De markt weet dit en speelt hierop in. Het is zo dat een product wel een bepaald percentage eiwit moet bevatten om deze claim te mogen dragen, maar het probleem hierbij is dat het product suggereert dat het veel eiwitten bevat, terwijl het in vergelijking met andere eiwitbronnen eigenlijk helemaal niet zoveel eiwitten bevat. Als voorbeeld: op sommige smoothies staat vermeld ‘met extra proteïne’. Je denkt als consument dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt met deze smoothie, terwijl dat in werkelijkheid maar een aantal gram is. Een andere eiwitbron kiezen is in dit geval veel effectiever, bijvoorbeeld kwark waarmee je met een enkele hap al meer binnenkrijgt dan de smoothie.
Houd een kritische blik!
De mens is gevoelig voor claims en de onwetende mens nòg gevoeliger. De markt weet dit, houd daarom altijd een kritische blik, draai het product om en lees het etiket eens goed! Kennis is macht in dit geval.