Zoeken

Waarom een landingspagina onmisbaar is voor je marketing

Landingspagina

Inhoudsopgave

Landingspagina is onmisbaar

Elke slimme inbound marketeer snapt dat als je eenmaal al dat harde werk hebt gedaan om bezoekers op je website te krijgen, de volgende grote stap is om ze om te zetten in leads voor je bedrijf. Maar wat is de beste manier om ze te laten converteren? Het antwoord is: landingspagina.

Helaas lijkt er een grote kloof te bestaan tussen het belang van een of meerdere landingspagina’s en het gebruik ervan door marketeers. Nog altijd wordt zo’n 40% van de kliks voor B2B-bedrijven naar de homepage van het bedrijf geleid, niet naar een speciale landingspagina.

Een landingspagina is het hart en de ziel van de inspanningen van een inbound marketeer om leads te genereren, dus waarom worden ze nog steeds zo weinig gebruikt? De hoofdreden waarom bedrijven landingspagina’s niet gebruiken is dat hun marketingafdeling niet weet hoe zij ze moeten opzetten of dat de afdeling te overbelast is. Dit is een gemiste kans, want een landingspagina is belangrijk voor het succes van je leadgeneratie inspanningen.

Wat is een landingspagina?

Landingspagina

Een landingspagina is een webpagina waarmee je de informatie van een bezoeker kunt vastleggen via een lead-capture formulier, oftewel een conversieformulier.

Een goede landingspagina richt zich op een bepaald publiek, zoals verkeer van een e-mailcampagne die een bepaald E-book promoot, of bezoekers die klikken op een pay-per-click advertentie die je webinar promoot. Je kunt een landingspagina maken waarmee bezoekers je inhoud kunnen downloaden (e-books, whitepapers, webinars, enz.). Of andere marketingaanbiedingen kunnen inwisselen, zoals gratis proefmonsters, demo’s of coupons voor je product.

Door een landingspagina te maken kun je het publiek gericht aanspreken, je kan ze iets waardevols aanbieden, en een hoger percentage van je bezoekers omzetten in leads. Terwijl je ondertussen ook informatie vastlegt over wie ze zijn en waarop ze geconverteerd hebben.

Hoe werken landingspagina’s?

Om beter te begrijpen hoe landingspagina’s conversies van bezoekers naar leads (en herconversies) mogelijk maken, nemen we een hypothetisch scenario door dat helpt om het eenvoudige pad van een bezoeker naar een lead via een landingspagina te demonstreren.

Laten we zeggen dat je een professioneel schildersbedrijf hebt, en dat je diensten een verscheidenheid aan professionele binnen- en buitenschilderwerken omvatten. Je bent een slimme marketeer, dus je onderhoudt een bedrijfsblog met artikelen over schildertips en -trucs. Je hebt ook verschillende premium marketing aanbiedingen, zoals gratis educatieve E-books over schilderen en gratis vrijblijvende schilderconsulten.

Stel nu dat een moeder op zoek is naar een professionele schilder om de kinderkamer van haar aanstaande baby te schilderen, maar eerst wat onderzoek deed naar kleurenschema’s. Ze komt jouw blogpost “10 populaire kleurenschema’s voor kinderkamers in 2022” tegen als resultaat van een Google-zoekopdracht, en ze klikt door om het te lezen. Als ze onderaan het artikel komt, ziet ze een call-to-action (CTA), wat in wezen een advertentie is, voor een van je aanbiedingen. Namelijk een gratis schilderconsult om haar te helpen beslissen welk kleurenschema het beste past bij de grootte en het type kinderkamer waar ze mee werkt. “Dat zou waardevol zijn,” denkt ze, terwijl ze op de CTA klikt en de landingspagina bezoekt waar ze zich kan aanmelden voor haar gratis consult.

De landingspagina geeft wat extra informatie en details over wat ze aan het gratis consult zal hebben, en overtuigt haar ervan dat het de moeite waard is om haar contactgegevens te verstrekken op het conversieformulier van de landingspagina om van het aanbod te profiteren. Ze stuurt haar gegevens in, en voila! Ze is nu een levensvatbare lead voor je schildersbedrijf met wie je gemakkelijk een follow-up kunt doen. Bovendien wil ze dat je haar opvolgt. Hoe fantastisch klinkt dat?

En dit is niet de enige weg die een bezoeker kan afleggen om zich tot een lead te ontwikkelen. Naast zoeken kunnen bezoekers je site en je landingspagina’s vinden via een aantal marketingkanalen, waaronder e-mail, sociale media, PPC, direct verkeer of verwijzingsverkeer. Bovendien kunnen ze je landingspagina’s vinden via calls-to-action die je overal op je website plaatst, of rechtstreeks doordat je de link naar die landingspagina’s deelt in andere marketingkanalen.

De sleutel, als marketeer, is om deze landingspagina’s in de eerste plaats te maken, en het gemakkelijk te maken voor potentiële klanten om ze te vinden in je verschillende marketingactiviteiten.

3 redenen waarom je een landingspagina nodig hebt

Landingspagina maken

Nog steeds niet overtuigd dat landingspagina’s je marketing- en leadgeneratie-inspanningen effectiever kunnen maken? We geven je nog 3 overtuigende redenen waarom een landingspagina maken belangrijk is.

#1 Gemakkelijk leads genereren

Als je nu één ding zou kunnen doen om je inspanningen voor het genereren van leads drastisch te verbeteren, dan zou het zijn om landingspagina’s op je website te gebruiken. Zoals we al eerder aangaven, sturen te veel bedrijven hun e-mail, sociale media en zoekverkeer naar hun homepage. Dit staat gelijk aan het weggooien van leads. Je kan deze leads tegen een veel hoger tarief vastleggen door ze eenvoudigweg naar een gerichte landingspagina te sturen. Landingspagina’s bieden een zeer gemakkelijke manier om leads te genereren voor je verkoopteam, die je vervolgens eenvoudig kunt segmenteren, verzorgen of distribueren naar je verkoopteam.

#2 Geef acties een plek om te leven

Marketingacties en landingspagina’s gaan hand in hand. Denk maar terug aan ons voorbeeld van een schildersbedrijf. Als je aanbiedingen niet achter landingspagina’s worden geplaatst, dragen ze niet bij aan het genereren van leads. Het idee is dat je websitebezoekers je moeten ‘betalen’ in contactinformatie voor iets waardevols als een aanbieding, en je landingspagina is het verzamelmiddel.

#3 Verzamel demografische informatie over je prospects

Telkens als een lead een conversieformulier op een landingspagina invult, verzamelen je marketing- en verkoopteam waardevolle informatie over je leads. Je marketingteam kan deze informatie vervolgens gebruiken om te begrijpen welke soorten bezoekers of marketing doelgroepen converteren. En je verkoopteam heeft al een basislijn van informatie over een lead voordat ze hem bereiken.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest