Search

Je eigen uitzendbureau beginnen

Je eigen uitzendbureau beginnen

Inhoudsopgave

De flexmarkt zit in de lift, en het is nu een uitstekend moment om je eigen uitzendbureau te beginnen. Wees je als nieuwe flex ondernemer echter bewust van waar je aan begint. Dit artikel bespreekt hoe je een niche kunt vinden, het belang van een keurmerk, en de talrijke wetten en regels die er zijn.

Je eigen uitzendbureau beginnen

Bereid je goed voor

Wat is de beste manier om te beginnen? “Door jezelf vragen te stellen en die te formuleren in een bedrijfsplan. Vragen als: ‘Waarom?’ En hoe goed ken je de business?” Wees je ook bewust van de minimumvereisten om als uitzendkracht te werken. Je moet bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel de juiste SBI code laten registreren, die de werking van een bedrijf specificeert. De certificering is niet verplicht, maar wel belangrijk. Veel klanten vragen ernaar.

Bij welke organisaties ben je op je vakgebied aangesloten?” Een zogenaamde ‘G-rekening’ is niet verplicht, maar wordt vaak door klanten gevraagd. Dit is een beperkte bankrekening waarmee een flexwerker alleen betalingen aan de belastingdienst kan doen voor loonbelasting en/of BTW. Ontvangers van flexwerkers die geen lid zijn van de ABU of NBBU willen vaak het SNA kwaliteitslabel van de Stichting Normering Arbeid. Inleners kunnen hun risico om aansprakelijk gesteld te worden voor verantwoordelijkheden die uit de tewerkstelling voortvloeien en die door de inlener of (onder)aannemer niet nagekomen zijn, verminderen door dit keurmerk te verkrijgen.

Sluit de juiste verzekeringen af

Natuurlijk moeten ook de pensioenen van flexwerkers op de juiste manier geregeld zijn. Zorg er ook voor dat je de juiste verzekeringsdekking hebt. “Op zijn minst moet je een aansprakelijkheidsverzekering hebben. En, misschien nog belangrijker, hoe ga je om met ziekteverzuim? Ben je bereid het risico te nemen? Of delegeer je die verantwoordelijkheid aan het UWV? In de eerste situatie, als een werknemer door ziekte vertrekt, ben je de eerste twee jaar verantwoordelijk voor het hele loon. In de tweede situatie betaal je een premie aan het UWV”.

En een open deur, misschien het soort flexbedrijf dat je bent maakt een groot verschil: “Je stelt personeel ter beschikking van een derde partij als je een uitzendbureau beheert.” Dan moet je alles structureren rond het eigen baas zijn. Als je echter alleen werving en selectie doet, staan de mensen die je aanneemt direct op de loonlijst van het bedrijf waarvoor je werkt.

Payrolling is anders: de inlener doet de werving en selectie, en vraagt dan of je de in dienst genomen persoon mag overnemen. Je bent nu werkgever, maar je hebt geen zeggenschap over de tijdelijke arbeidsovereenkomst, het StiPP flexpensioenfonds, de ABU of NBBU, of andere soortgelijke overeenkomsten. Je moet ervoor zorgen dat de werknemers een toereikende pensioenregeling hebben.”

Kies een niche

Jurrin Koops, directeur van de ABU, raadt alle nieuwkomers aan een definitieve keuze te maken. Want er is veel concurrentie, en je moet je onderscheiden. Neem je die beslissing niet, dan kom je al gauw terecht in de grote vijver’, wat intense concurrentie en prijsdruk betekent.

De arbeidsmarkt is krap en zal krap blijven in de nabije toekomst. De vraag van cliënten naar flexibiliteit, daarentegen, gaat niet weg. Wie de klant en de kandidaat snel, eenvoudig en met succes van hun angsten kan afhelpen en tegelijk waarde kan toevoegen, heeft een concurrerende bedrijfsstrategie.

Bepaal een duidelijke doelgroep en positionering

Een sterk beeld van je doelmarkt is van cruciaal belang voor elke ondernemer, niet alleen voor starters. Dit is een open deur, maar wel een cruciale. Want ook je gespreksstof wordt hierdoor beïnvloed. Daardoor kun je je hele marketingstrategie bijstellen. Omdat je maar een paar losse flodders schiet, verspil je heel weinig energie.

Je ideale klant

Voor sommige ondernemers is het gemakkelijker zich met succes te positioneren dan voor anderen. Het is veel gemakkelijker om jezelf als expert te verkopen dan als generalist. Je kunt je echter afvragen: “Wie is je ideale klant?” Pas dan je communicatie daarop aan.” Ze merkte wel op dat de ideale klant zou kunnen veranderen. Ik tekende hem, maar in de praktijk pakte het anders uit. Verander daarom zo nodig je doelgroep en je marketing.

Gebruik van sociale media

Zelfs in de flexibele industrie kan geen enkele ondernemer het zich veroorloven de sociale media te negeren. Maar hoe pak je dat aan? Veel bedrijven maken de fout dat ze te veel willen doen. Als je alles gedaan wilt krijgen, zul je er de helft van je werkweek aan moeten wijden. Concentreer je dus op een of twee platforms en begin de dialoog daar. Begin dus niet meteen met uitzenden. Op die manier wordt je bereik groter, en zul je zien hoe krachtig personal branding kan zijn.

Maak effectief gebruik van je website

Zelfs de meest digitaal analfabeet erkent de waarde van een website. Maar, specifiek, wat hoop je ermee te bereiken? Want hoe je hem opzet wordt daardoor bepaald. Als je een bedrijf runt dat vertrouwt op mond-tot-mond reclame, is je website in wezen een online brochure. Wil je echter klanten naar je website lokken, dan moet je SEO, interne linking, backlinks, conversie optimalisatie, reclame en bruikbaarheid beheersen.

De backoffice uitbesteden

Als ondernemer in de flexbranche heb je de keuze om alles zelf te doen of de back office uit te besteden – de loonlijst en alle andere aspecten van het werkgeverschap. Dit hoeft geen definitieve beslissing te zijn. Kennis van de backoffice is essentieel als je die goed wilt uitvoeren. Het is daarom dat veel partijen die functie uitbesteden.

Het is een vak om een backoffice te runnen. Het gaat verder dan het begrijpen van het arbeidsrecht en het afdwingen van collectieve arbeidsovereenkomsten. Het vereist kennis, toewijding, en emotie. Wij begrijpen de dynamiek omdat we uit de sector komen. Daardoor begrijpen we wanneer je bedrijf snelheid en daadkracht nodig heeft, maar ook wanneer we de tijd moeten nemen. Bijvoorbeeld om te reageren op persoonlijke vragen van je werknemers.

Vertrouwen op de backoffice

Arsenaal’s backoffice waar alles voor je is geregeld. Met grote zorg en aandacht. Je werkt altijd met de meest actuele en nauwkeurige arbeidscontracten, en wij beheren het dagelijkse onderhoud van je contracten en documenten, en ook je urenverwerking. Dit geldt ook voor betalingsbestanden, die gebruikt worden om de lonen uit te betalen. Je krijgt ze wekelijks, maandelijks, of op regelmatige basis. Precies zoals we hadden afgesproken. We behandelen ook alle belasting- en pensioenaangiften, en je kunt op ons vertrouwen om je afwezigheden te beheren en te begeleiden.

De eerste hulp van het arbeidsrecht

Natuurlijk doe je al het mogelijke om de best mogelijke beslissingen te nemen als het gaat om het in dienst nemen van werknemers en het toekennen van contracten. Je maakt ook steeds duidelijke afspraken met inleners. Desondanks kunnen er op elk moment dingen misgaan. Dan is er nog het feit dat arbeidsrecht ingewikkeld is. Wees niet bezorgd. Ons juridisch team zal er voor je zijn.

Een mooie plaats om te beginnen

Tussenpersonen worden van alle kanten steeds meer onder druk gezet. De regering, de ABU en de NBBU, en ook de Stichting Normering Arbeid, zijn er allemaal bij betrokken. Klanten die alleen met betrouwbare verkopers willen werken. Dit hoeft geen probleem te zijn. Het is, inderdaad, een kans met een Arsenal backoffice. Want dan heb je aan alle voorwaarden voldaan, en gaan deuren open die eerder voor je gesloten waren.

Bron: Backoffice uitzendbureau

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest