Search

5 belangrijke marketingtrends 2023

software ontwikkeling marketingtrends

Inhoudsopgave

Vijf belangrijke digitale marketingtrends 2023

De digitale wereld heeft de afgelopen jaren een immense verandering doorgemaakt. Nu we verder gaan in de richting van een cookieloze toekomst en het aantal privacyregels blijft toenemen, zijn zowel de technologie als de bedrijven gedwongen zich aan te passen. Wat zijn de marketingtrends 2023? 

#1 Gegevens en privacy blijven een grote zorg

Gegevens is al een aantal jaren een hot item, dat bedrijven duwt in de richting van nieuwe manieren van traceren die de bezorgdheid over privacy respecteren.

Google heeft een officiële deadline aangekondigd voor de beëindiging van Universal Analytics en stimuleert de overgang naar een meer toekomstbestendige, data gestuurde aanpak die beschikbaar is in GA4. Marketingtrends ontwikkelen zich ook om de hiaten van afgebroken user journeys op te vullen, waarbij modellen en automatisering essentieel worden voor duurzame oplossingen.

We voorzien meer aandacht voor GA4 en de privacybeschermende technologieën binnen het platform, zoals de toestemmingsmodus. Bedrijven moeten deze nu hebben ingevoerd en zich ermee vertrouwd maken voordat cookies van derden verdwijnen.

#2 Technologie en automatisering harmoniseren het speelveld 

De vele toestemmings- en cookiewijzigingen betekenen een enorme verschuiving in het meten van het succes van marketing campagnes, evenals de rapportage en optimalisatie van activiteiten. Automatisering is begonnen met het gelijktrekken van het speelveld met verschillende oplossingen die nu op grote schaal al beschikbaar zijn. Een van de vijf belangrijke marketingtrends 2023.

Verschillende updates binnen Google Ads, zoals Smart Bidding, Dynamic Search Campaigns en Performance Max, hebben de dagelijkse taken voor iedereen gemakkelijker gemaakt. Hierdoor is het belang toegenomen om oplossingen aan te vullen met inzichten en data. Om vervolgens de technologie te optimaliseren en de concurrentie voor te blijven. Belangrijke marketingtrends dus.

De Conversions API van Facebook en de verbeterde conversies van Google zijn ook twee belangrijke voorbeelden van technologie die zich ontwikkelt om de hiaten tussen data op te vullen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aanmeldingsgegevens om de gebruikers tijdens hun ‘reis’ om vervolgens nauwkeurige content te leveren.

marketingtrends

#3 Hoe we zoeken evolueert

Google rolde in 2021 de MUN (Multitask Unified Model) update uit, die een meer multimodale richting in de digitale wereld heeft beïnvloed. De ontwikkeling van soortgelijke apps als Google Lens heeft ook sterk aan populariteit gewonnen. Wat dan ook de urgentie onderstreept van het optimaliseren van websites om met de inhoud ervan naar voren te kunnen komen in de organische zoekopdrachten. 

Tiktok is in een enorm tempo blijven groeien en zal een consistent thema zijn in de marketingtrends campagnes van 2023. De groei van de sociale media begint te illustreren wanneer onderwerpen echt in de media komen. Zodra er gesprekken plaatsvinden op sociale media en TikTok, is dat het bewijs dat mensen in het groot zoeken en discussiëren. Zeker belangrijke marketingtrends voor het jaar 2023.

#4 Content moet persoonlijker en waardevoller zijn

Personalisatie is een groot deel van wat we verwachten dat 2023 vorm zal geven. De lancering van Google’s Ads Creative Studio is een katalysator geweest voor de verschuiving naar meer hyper gepersonaliseerde inhoud, afgestemd op de reis van elke gebruiker en wat ze verwachten te zien.

Content wordt meer gestuurd naar een persoonlijke richting. Bedrijven beginnen inhoud te pushen die niet noodzakelijk gaat over wat ze doen of hoe ze werken, maar meer over waar ze voor staan en wat ze belangrijk vinden. Het publiek herkent zich in deze filosofie en dat trekt bezoekers. 

Deze beweging wordt sterk beïnvloed door het feit dat video het medium bij uitstek is. Het streamen van online video’s en downloads is momenteel goed voor 82% van het totale internetverkeer, wat aangeeft dat veel van de inhoud die we online consumeren meer gericht is op video. We verwachten ook dat veel van de grotere bedrijven zich meer gaan richten op virtual reality om te zien of het aanslaat bij het publiek.

marketingtrends 2023

#5 Aanpassing aan het sociale landschap is van vitaal belang

Marketingtrends hebben in de afgelopen jaar laten zien dat iedereen zich moet kunnen aanpassen aan veranderingen. De pandemie betekende dat marketingstrategieën werden verscheurd en van voren af aan moesten beginnen. Deze veranderlijke wereld is iets dat in het jaar 2023 aanhoudt. Waarbij bijvoorbeeld de kosten van levensonderhoud op de voorgrond treden en van invloed zijn op de manier waarop marketeers met hun klanten communiceren.

Soortgelijke thema’s lopen door PR, waarbij de aandacht van de media verschuift naar de kosten van levensonderhoud en hoe mensen slim kunnen zijn om geld en energie te besparen. 

Dit jaar heeft het belang van wendbare en aanpasbare marketingstrategieën duidelijk gemaakt. Het groeiende aantal veranderingen op digitaal gebied drijft bedrijven naar een dataverrijking en data gestuurde aanpak, waarbij gegevens worden gebruikt om de lege plekken in te vullen en de toenemende privacy hindernissen te overwinnen. Dit waren de vijf belangrijkste marketingtrends voor 20023. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest